פאנפיקים בפאנדום טולקין

פאנפיק, או פאן-פיקשן (סיפורת/ סיפורי חובבים) אם להשתמש בשם המלא של המושג, היא עבודה מקורית לכל דבר ועניין. אולם, שלא כמו ביצירה מקורית, הכותב ויצירת הפאנפיק אינם זוכים לאותו יחס אליו זוכים הכותב ויצירת הסיפורת המקורית. הנושא שנוי במחלוקת, לעיתים לוהטת.

מהו פאנפיק? לפי לפי וויקיפדיה זוהי עבודה הכתובה בידי חובבים של יצירה מסויימת. היא בנויה על בסיס העולם הפנימי של אותה יצירה, משתמשת בדמויות מן הסיפור המקורי, וכתובה לא על ידי המחבר המקורי.

אז מיהם אותם קוראי וכותבי פאנפיק? מדוע הם כותבים פאנפיק, כיצד הם מתקבלים ומדוע?

פאנפיקים נכתבים ע"י אנשים החשים בצורך לבטא את רגשותיהם בהקשר ליצירה שנגעה בנפשם. בראש וראשונה, אלו אנשים יצירתיים אשר מוצאים פורקן באמצעות כתיבה. בנוסף לכתיבת פאנפיק, הם עשויים לכתוב גם יצירות מקוריות. בפאנדום (מרחב העולם הפנימי של היצירה המקורית) טולקין סיפורי חובבים הם גם דרך ביטוי עבור הכותבים להתעמת עם חלק מרעיונותיו של היוצר. הם יכולים לכתוב מאמרים מלומדים, אולם הם בוחרים ערוץ ביטוי שונה, ממש כמו כמה מן הדמויות ביצירה עצמה. אפשר להקביל כתיבת סיפור כדרך לביטוי נקודת מבט שונה מזו של טולקין, למשל, לקרב שירי העוצמה בין סאורון ופינרוד. גם הם השתמשו בכלי שונה מן המקובל בלוחמה הקלאסית – החרב או הקשת.

סיפורי חובבים זוכים להתייחסות דו משמעית בכל העולם ופאנדום טולקין אינו שונה. הגישה השוללת נעה בין יחס זלזול מתון של "למה לבזבז את הזמן", "זה לא רציני", "זה עסק של בנות טיפש עשרה", ועד התנגדות נחרצת של "המקור מספיק טוב, לא צריך ,'לתקן' אותו או לשנות אותו". לעיתים, היחס השלילי הוא חזק מספיק כדי לגרום לאנשים להסתיר את "הנטיה" הזו שלהם. הם חשים שיותר קל לא להתעמת עם הגיחוך או הלעג.
לעומת זאת הגישה החיובית כלפי סיפורי חובבים מדגישה את יצירתיות הכותבים והנושאים שהם מביאים לשולחן הדיונים באמצעות כתיבתם. יצירתיות זו מובעת באמצעות התעמקות בנושאים שלא פותחו, העלאת שאלות על סתירות אפשריות, חקירה לעומק של דמויות, או מגוון נושאים אחרים. כמעט בכל הפאנדומים, אהבה זו לפאנפיק יוצרת קהילות תוססות וחברויות בין אנשים.

שר הטבעות של טולקין התפרסם באמצע שנות החמישים וכמעט מייד משך חובבים שכתבו את סיפורים על בסיס עולם היצירה. רבים מן החובבים הראשונים השתייכו לקבוצות חובבי מדע בדיוני, והסיפורים הראשונים שנכתבו הושפעו מתחום זה. סיפורים נכתבו על נושאים כמו טביעת בלריאנד, היווצרות האורקים, האבולוציה של האלפים, ההרכב הכימי של חבל ההית'ליין וכדומה.

בשנת 2001 החלו לצאת לאור סרטי טרילוגית שר הטבעות של פיטר ג'קסון. הסרטים משכו אוהדים רבים ויצרו גל של כותבי פאנפיק, בהם חלק נכבד שמעולם לא קראו את היצירה הכתובה.

עבודותיהם של כותבים אלו נשענו לרוב על דמויות עם תאורים פיזיים ותכונות אישיות כפי שתוארו בסרטים, ועל סצינות מן הסרטים שהותירו רושם עמוק. לעיתים הסיפורים היו פשוט פנטסיות של כותבים צעירים ויצירתיים, שהביעו את עצמם בלהט, אך ללא קשר אמיתי לעולם של טולקין.

לדוגמה, הנה כמה מהנושאים שהיו פופולריים באותה התקופה:

  • A.L Slash – נושא זה הציג יחסים אינטימיים רומנטיים בין אראגורן ולגולאס, פעמים רבות כולל התעללות פיזית, נפשית או שתיהן.
  • 10th Walker – ההולך העשירי הוא התייחסות לדמות נשית, בעיקר אישה צעירה ומודרנית, שבטעות הגיעה לארץ התיכונה ונאלצה להתמודד עם מציאות שונה בד בבד עם היותה חלק ממסע הטבעת. הווריאציות השונות של הסיפור הציגו בדרך כלל מצבים שבהם הגיבורה החדשה הייתה זו שהצילה את המצב.
  • Mary Sue – דמות נשית מקורית של צעירה אלפית או בת אדם, תלוי בגזע המועדף על הכותב/ת. בעלת שילוב מושלם של מראה חיצוני, תכונות אופי, כישורים וכשרונות, אשר בקלות כבשה את הלב או העניין של הגיבורים הגבריים בסיפור. במוקדם או במאוחר הם נכנעו לקסמיה והיו למעריציה או התאהבו בה. בסיפורים הללו היו אלה מאמציה/ רעיונותיה/ או מעשיה אשר מנעו את הקטסטרופה הצפויה שהייתה הנושא המרכזי של הסיפור, והסתיימו בטוב עבור גבורי הסיפור. הסיפור תמיד הסתיים בנימה אופטימית: היא והגיבור הגברי התאחדו וחיו באושר ועושר עד עצם היום הזה. סוג זה של פאנפיק זכה לשמו כהבעת בוז מצד קוראים וכותבים בפאנדום. לעתים קרובות לדמות הנשית בסוג הסיפור 10th Walker המוזכר למעלה, היו תכונות של Mary Sue.
  • טרנדואיל רע/ מתעלל – בסיפורים אלה לגולאס סבל התעללות מצד אביו, שתואר בדמות שיכור שאוצרותיו חשובים לו יותר מבנו היחיד. פעמים רבות הסיפורים הציגו דמות חיובית של אב אוהב בתחילת הסיפור (או דרך פלאשבקים מבעד לעיניו של לגולאס), אשר השתנה כתוצאה מטרגדיית מותה של אשתו, אמו של לגולאס.
  • חוסר הביטחון של אראגורן – שתי סיבות עיקריות הוצגו בסיפורים מן הסוג הזה על מקור רגשות חוסר הביטחון של אראגורן, יורשו של איסילדור. הראשונה היתה תוצאה של התבגרות בקרב האלפים. אראגורן פקפק ביכולותיו בהשוואה לחושים החדים של האלפים סביבו או יכולותיהם הגבוהות. השניה היתה תוצאת התוודעותו למורשתו האמיתית. הסיפורים מן הסוג השני התפרשו על פני כל שנותיו החל מן הזמן שבו נודע לו על מורשתו ועד למסע הטבעת. אלו היו וריאציות על הנושאים של "איך אני יכול לא להיכשל במקום בו איסילדור הגדול בעצמו נכשל?" או "איך אני יכול לכפר על הפשע הנורא של אחד מאבותיי, שאחראי לתחייה הנוכחית של האפלה?" כל הסיפורים הציעו דמויות תומכות, אשר עודדו את אראגורן, והבטיחו לו שהוא יכול. שהוא לא איסילדור אלא צאצאו. דמויות אלו היו כמעט תמיד התאומים, בניו של אלרונד אלאדן ואלרוהיר, או לגולאס.
  • נקרת הלם – הסרטים היללו את פרשנותו של פיטר ג'קסון לקרב בנקרת הלם ולא מעט סיפורים התרכזו סביב הקרב עצמו, או זמן ההמתנה שקדם לקרב. סיפורים אלו נבנו סביב הניגודים בין חברי אחוות הטבעת, ולעתים אף השתמשו בציטוטים מן הסרטים. אחד כזה פופולרי במיוחד היה דו השיח מהסרט "שני המגדלים" בין אראגורן ללגולאס לפני תחילת הקרב.

סיפורים מן הסוגים שתוארו למעלה גררו ויכוחים לוהטים בפורומים וקהילות חובבים. לעיתים עד כדי מספר לא מבוטל של הערות וביקורות ארסיות, (המכונות "flaming/flames"). חלק מן הביקורות המתלהמות השתלחו בכותבים, כהתקפות אישיות, במקום להגיב על הכתוב. קבוצות דיון ואתרים רבים נוצרו, כולם מוקדשים ליצירות חובבים.

עם חלוף הזמן, רבים מן המעריצים שיצרו הסרטים המשיכו אל "הלהיט הבא", בעוד שאחרים שנשארו בפאנדום טולקין, פנו לקריאת הספרים והעמיקו את הכרותם עם הטקסטים. מן הצד השני, אוהדים ותיקים מצאו עניין מחודש כתגובה לסרטים. התוצאה הייתה סיפורים חדשים, על בסיס הסילמריליון.

כשנשאלו "למה את/ה כותב/ת סיפורים על בסיס הסילמריליון?" לא מעט מן הכותבים אשר שואבים את השראתם מן המיתולוגיות היותר עתיקות של הארץ התיכונה ומעבר לה, השיבו שיש יותר מקום לדמיון, שהדמויות פחות מוגדרות ויש הרבה מקום לשאלות מסוג "ומה אם?"

בין הכותבים שהוזכרו לעיל, יש קבוצה לא קטנה החולקת על נקודות מסויימות בהשקפת עולמו של טולקין. הכותבים חברי הקבוצה הזו, מתעמתים עם הדעות הללו באמצעות סיפוריהם.
דוגמאות לנקודות מבט חלוקות הן הצגת הואלאר כבעלי השפעה חיובית על העולם, בני האדם ואלפים, או המאמר על דינים ומנהגים בקרב האלדר, הנוגע בנושאי מוסר, יחסים אישיים, זיווגים, נישואים, וכו' בקרב האלפים.
הסיפורים העוסקים במחלוקות אלה הם רבים ושונים באורך וסגנונות. חלקם קצרים באורך של סיפור קצר ואילו אחרים יכולים להגיע לאורך של נובלה או אפילו רומן.

פרסום ההיסטוריה של הארץ התיכונה, אוסף של שנים עשר כרכים הכולל את כל כתביו של טולקין, אשר נערך על ידי בנו כריסטופר טולקין, חשף דמויות רבות שלא פותחו, או שננטשו במהלך השנים הארוכות של פיתוח היצירה והתיקונים הרבים שנעשו בה.
לספרי ההיסטוריה של הארץ התיכונההייתה השפעה משמעותית על כותבי פאנפיקשן. הם פתחו חלון לאינספור אפשרויות כמו אימוץ אותן דמויות שלא פותחו או ננטשו, או שימוש בגרסאות שונות של דמויות ידועות, על פי צרכי הסיפורים. לדוגמה, ייחוסו של גיל-גאלאד משתנה מסיפור לסיפור כתלות בבסיס שאותו בחר הכותב לצורך העלילה

לפעמים, ההבנה של מה נכלל תחת המושג 'קאנון' (מנהגים, ארועים ודמויות כפי שהם מופיעים ביצירה המקורית) נתונה לויכוחים. הנה למשל דוגמא מעט ביזארית מלפני כמה שנים.
הויכוח "האם אלפים אוכלים גבינה", נולד בעקבות סיפור על קהילה כפרית של אלפים, ששכנו בבלריאנד לקראת סוף העידן הראשון. הם גידלו עדרי צאן או בקר, והכינו גבינה מחלבם. הדיון, שהפך לויכוח, נסב סביב השאלה האם אלפים אכן גידלו חיות מבוייתות מסוג זה, והאם הם אכן הכינו ו/או אכלו גבינה שהוכנה מחלב החיות. תומכי התפיסה שאלפים אכן גידלו חיות כאלה והשתמשו בחלבן ביססו את טיעוניהם על מילים כגון כבשים, בקר, וגבינה שנמצאים בלקסיקון קווניה של טולקין. אלו שהתנגדו, ביטלו את הרעיון מתוך הסתמכות על חברות איסוף וציד בעולמנו, משליכים מכך על עולם היצירה של טולקין.

סיפורים רבים מנסים להשלים פערים בעולם היצירה של טולקין, לחקור או לתת הסברים לנושאים שעליהם לא נכתב מספיק כדי לספק תמונת עולם מלאה. כל נושא שבו רבים סימני השאלה על הידוע, מהווה קרקע פוריה לכותבי פאנפיק. הסיפורים הללו נוגעים במגוון תחומים, כולל הסטוריה, פוליטיקה פנים ובין גזעית, אמונה ועוד.

לדוגמא, מספר מן הנושאים המטופלים:

  • מבט על תרבות האלפים ביער גרינווד, המפגש עם הסינדר שהיגיעו עם אורופר, וההשפעות ההדדיות על שתי הקבוצות – יושבי יער הירק (Greenwood) הראשונים היו הסילוואן, או אלפי העץ, שחיו חיים פשוטים, והיו בעלי קשר חזק לטבע. הסינדר בראשות אורופר, אשר נדדו מזרחה בעקבות הרס דוריאת', היו בעלי תרבות מפותחת וידע רב. כתוצאה מכך, אורופר הפך למנהיגם של האלפים כולם והקים את ממלכת היער. החיים של שני העמים בעידן השלישי, לאחר מות אורופר, השוני באמונות ומנהגים הם בסיס לסיפורים שונים.
  • אורחות חיים ואמונותיהם של הננדור יושבי לוריננד – יושביו הראשונים של יער לוריננד היו אלפים מן הננדור אשר סרבו לחצות את הרי הערפל (Hithaeglir). בסוף העידן הראשון היגיעו אלפים מן הסינדר מזרחה, ואמדיר הפך למלך. בעידן השני גאלאדריאל וקלבורן באו לדור בקרבם, ולאחר עזיבתו של המלך אמרות' בעידן השלישי (T.A. 1981), הפכו השניים לשליטי היער. מפגש התרבויות בין הננדור ל"חדשים זה מקרוב באו" גם הוא בסיס להסתכלות בוחנת דרך סיפורים שונים.
  • הגמדים הינם אחד מן הגזעים שעליו אין הרבה ידע. שפתם הסודית, אורחות חייהם הנסתרות, והסטוריה לא ממש מפורטת הופכים אותם למצע פורה לטווית סיפורים. לא הרבה סיפורים נכתבו על הגמדים, אולם המעטים שיש מנסים לשפוך אור על המסתורין של בני הגזע הזה.
  • החיים באמאן – טווח הסיפורים בתחום זה הוא אינסופי. החל מבחינת מערכת היחסים בין בניו של פינווה, דרך ההתמודדות עם החשכה שנפלה לאחר מות שני העצים, מערכות היחסים בין ילידי אמאן לאלפים שחזרו לחיים לאחר שהות במאנדוס, מערכת היחסים בין האלפים לואלאר בואלינור, ועד לאופן השתלבותם של האלפים שהיגיעו מן הארץ התיכונה, במיוחד לאחר סיום העידן השלישי. מגוון נקודות המבט נע על פני סקלה רחבה החל מהאדרת ילידי ואלינור וחינוכם של אלה השבים כך שיתאימו לכלל, ועד להפך הגמור, הצגת האלפים מן הארץ התיכונה כגיבורים הסובלים מיחס שלילי של ילידי ואלינור שחיי השפע הותירו עליהם השפעה שלילית.
  • חייהם של  האלפים יושבי אוסט-אין-אדהיל – העיר נוסדה על ידי גאלדריאל וקלבורן בעידן השני והיתה מיושבת בעיקר על ידי הנולדור. המתחים בין קבוצות האוכלוסיה השונות, גרמו בין היתר להדחת המייסדים על ידי קלברימבור, נכדו של פאנור, אשר הנהיג את גילדת האומנים (Gwaith-i-Mírdain). גילדה זו נהנתה מהדרכתו של אנאטאר (Annatar), סאורון בדמות שנועדה לכבוש את לב האלפים. בעקבות הידע שנרכש יצרו חברי הגילדה את טבעות הכוח. סימני השאלה הנוגעים ליכלתו של סאורון להסתיר את טבעו האמיתי מן האלפים לאורך זמן כה רב (כארבע מאות שנה), תאור מערכת היחסים עם הגמדים יושבי מוריה השכנה, נסיון לחקור את אורח החיים בעיר שבה היו מן הסתם גילדות נוספות, הם בסיס ללא מעט סיפורים.
  • תרבותם וחייהם של עמי המזרח והדרום – לא הרבה נאמר על ההאראדרים ועל בני המזרח. הם היו יריבי העמים החפשיים, ובעידן הראשון היו בעלי ברית של מלקור. סיפורים מספר מנסים לתת מבט על תרבויותיהם, אמונותיהם והאופן בו הפכו לבעלי ברית של סאורון.
  • נומנור – ארץ הכוכב היתה מתנת הואלאר לאדיין, צאצאי שלושת הבתים של בני האדם שלחמו לצד האלפים כנגד מלקור. לאורך שנות קיומה פרחה נומנור והתעצמה בחכמה, כוח וידע. החל משנת 600 לעידן השני היגיעו בני נומנור חזרה לארץ התיכונה והקימו יישובים לאורך החופים. ב 1700, היו אלה בני נומנור שעזרתם סייעה בהדיפת חיילותיו של סאורון מלינדון. סיפורים רבים מנסים להציץ אל תוך מערכות היחסים של בני נומנור עם בני האדם שחיו בשכנות למקומות יישוביהם בארץ התיכונה, היחסים עם גיל-גאלאד ואנשי חצרו, אורח החיים בנומנור עצמה, שיווי המשקל העדין בין אנשי המלך בנומנור לבין הנאמנים, דרכו של סאורון ממעמד שבוי למעמד של כוח, ועוד.

בסוף השנה יצא לאור הראשון מבין שלושה סרטי ההוביט. להערכתי הסרטים האלה יצליחו כמו טרילוגית הסרטים שקדמה להם, ויעוררו מחדש עניין ביצירתו של טולקין. השפעתם על הפאנדום, לדעתי, תהיה אף היא דומה. יהיו חובבים חדשים. הם יכתבו סיפורים על תורין אוקנשילד, טאוריאל, על סמאוג הדרקון, בילבו ואחרים, חלקם, מן הסתם, ללא קשר ליצירה הכתובה. לאחר זמן ימשיכו חלק מן החובבים לפאנדומים חדשים. אחרים, לעומת זאת, ילכדו בקסם יצירתו הכתובה של טולקין, ישארו בפאנדום, וימשיכו להעשיר את עולם הפאנפיק של פאנדום טולקין.

הערת המחברת

תודות לpandemonium_213 על עריכת המאמר והקפדה על הפרטים הקטנים בגוף הטקסט. תודות על העידוד והעזרה שלא יסולאו בפז.

שמירת קישור קבוע.

סגור לתגובות